dimecres, 22 de febrer del 2023

Dimecres de cendra




Quaranta i sis dies abans de Pasqua,  finalitzant el trull carnavalenc. 

Costum fixada el sègle IV .

Inici de la Quaresma. 

Commemoració dels quaranta dies de Jesús al desert.

El dimoni,  el temptava: bones menjues li oferia i també que es sotmetés a ell.

Jesús el rebutja i fa el seu camí. 

No soc massa de liturgies. 

I el que escric, és per records comptats. 

D'infant, m'hi portaven.

Mai em vaig sentir ni segur ni protegit dins una església.  

La paüra de la foscor, les flames del ciris i l'olor,  la seva altura, 

m'intranquilitzava.

Les cendres eren el resultat de la incineració dels rams del diumenge de Rams de l'any anterior. 

"Pulvis eris et in pulverem reverteris " deia el capellà,  mentre et feia la creu al front. 

Poca, millor dit, gens de gràcia em feia; a més no entenia res.

A casa, era costum menjar peix en divendres,  no sols per Quarema,  sinó tot l'any.

Record les bules,  per contarelles de mon pare, que si pagaves a l'església,  podies menjar carn. 

No eren gaire barates.

No tothom es podia permetre el dispendi. 

Sempre hi ha hagut "categories " 

No he anat a posar-me cendra i considero,  que malgrat haver estudiat el perquè més pragmàtic de la Quaresma. Em quadra més,  els quaranta dies de dejuni i abstinència (de tot i quasi tot, i podeu pensar amb el que s'anomenaven "relacions carnals")

A més,  quaranta dies sense menjar carn,  feien que el fruit de les matances duressin el que pertocava.

La saviesa popular, és directa i enfloca: "Ningú queda per llavor" .

Respectant a tothom,  jo no precís  recordatoris, ho tinc ben present. 


Josep Bonnín i Segura 

Vilafranca de Bonany 

22 de febrer de 2023

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada